LA DECISION DE PRESCRIPTION EN MEDECINE GENERALE

LA DECISION DE PRESCRIPTION EN MEDECINE GENERALE PDF Author: CORRINNE.. JOFFRES DENIS-QUANQUIN
Publisher:
ISBN:
Category :
Languages : fr
Pages :

Get Book Here

Book Description

LA DECISION DE PRESCRIPTION EN MEDECINE GENERALE

LA DECISION DE PRESCRIPTION EN MEDECINE GENERALE PDF Author: CORRINNE.. JOFFRES DENIS-QUANQUIN
Publisher:
ISBN:
Category :
Languages : fr
Pages :

Get Book Here

Book Description


L'influence des patients sur la prescription en consultation de médecine générale de ville

L'influence des patients sur la prescription en consultation de médecine générale de ville PDF Author: Adeline Naudin-Roy
Publisher:
ISBN:
Category :
Languages : fr
Pages : 262

Get Book Here

Book Description
Contexte : Lors d'une consultation de médecine générale, selon la pathologie, le médecin peut n'estimer aucun traitement nécessaire. Or, en France, bien souvent le patient ressort tout de même avec une ordonnance. Nous nous sommes posé la question des motivations du médecin dans la décision de prescription finale en l'absence de justification biomédicale. Objectif : Ce travail avait pour objectif de déterminer les motivations des médecins généralistes à prescrire, dans l'intention de proposer aux médecins des outils pour limiter l'influence du patient sur la prescription, lorsque celle-ci est abusive. Méthode : Une étude qualitative par entretiens semi-dirigés, à variation maximale, a été réalisée auprès de généralistes exerçant en cabinet libéral jusqu'à saturation des données. Les verbatims ont été retranscrits et analysés selon une démarche de thématisation continue, avec un codage en aveugle par les deux auteurs. Résultats : La saturation a été obtenue après douze entretiens. Plusieurs motivations ont été identifiées. La volonté de suivre des règles de bonne pratique en rapport avec la science était unanime. Toutefois, il semblait également essentiel de satisfaire le patient et de se protéger d'une éventuelle remise en cause ultérieure. L'obstacle de la compréhension par le patient et la peur du conflit, liés à un manque de temps, étaient également largement évoqués. Enfin, il ressortait l'idée d'un rituel obligeant tacitement la consultation à se terminer par une ordonnance. Conclusion : L'accès des patients aujourd'hui à un nombre croissant d'informations et une tendance au consumérisme peuvent remettre en cause l'expertise du médecin. Les auteurs considèrent comme essentiel que le médecin sache définir les limites de sa pratique de soignant et suggèrent qu'une relation médecin-malade de qualité ainsi établie sera la clé d'une prescription raisonnée.

La prescription médicamenteuse en médecine générale

La prescription médicamenteuse en médecine générale PDF Author: Grégory Mauraizin
Publisher:
ISBN:
Category :
Languages : fr
Pages : 172

Get Book Here

Book Description
En France, la majorité des consultations de médecine générale se conclut par la rédaction d'une ordonnance de médicaments. Nous avons essayé d'identifier des facteurs de sur-prescription en évaluant les attentes des patients et la perception de ces attentes par leurs médecins. L'étude a été réalisée dans 27 cabinets médicaux auprès de 1862 patients et de leurs médecins généralistes. Nous avons élaboré deux types de questionnaires. Quatre-vingt-trois patients sur cent ont déclaré se conformer à une décision du médecin de ne pas prescrire de médicament. Plus de 88 % ont également affirmé ne pas attendre de médicament à chaque consultation. Parallèlement, 41% des praticiens étaient convaincus que les patients attendaient systématiquement une prescription. Le diagnostic était la demande prioritaire de 56 % des patients, tandis que l'écoute était perçue par 56 % des médecins comme la principale attente. Ces différences entre attentes des patients et perceptions de leurs médecins contribuent au phénomène de sur-prescription. Cependant, la confiance des patients et l'écoute des médecins pourraient être les bases d'une relation de soin qui laisserait moins de place à la réponse pharmaceutique.

Les déterminants de la prescription médicamenteuse en médecine générale

Les déterminants de la prescription médicamenteuse en médecine générale PDF Author: David Darmon
Publisher:
ISBN:
Category :
Languages : fr
Pages : 0

Get Book Here

Book Description
La prescription de médicaments s'accompagne de bénéfices en santé mais aussi de conséquences iatrogéniques, économiques, environnementales et écologiques. Elle tient une place centrale dans la relation entre le patient et le médecin. En médecine générale en France, 78 % à 90 % des consultations aboutiraient à une prescription médicamenteuse versus 72 % en Allemagne et 43 % aux Pays-Bas. Le médicament est un produit complexe soumis à des logiques industrielles et de santé publique contradictoires. Sa prescription est l'aboutissement d'une décision médicale qui tient compte, dans le cadre de l'evidence-based-medicine, des données de la science, de l'expérience du médecin et des choix du patient. D'autres déterminants peuvent influencer la prescription médicamenteuse : certaines caractéristiques des maladies, des patients, des médecins et du système de soin. Afin d'identifier ces déterminants, nous avons mené une revue systématique de la littérature pour rechercher les facteurs associés au nombre de médicaments prescrits en médecine générale. Puis, à partir de l'étude épidémiologique nationale ECOGEN, nous avons identifié les facteurs liés à la prescription médicamenteuse en médecine générale en France. Pour étudier plus précisément la prescription de médicaments chez les patients atteints de maladies chroniques, nous avons mené une étude épidémiologique évaluant les facteurs associés à la prescription d'antibiotiques et d'anxiolytiques/hypnotiques aux patients asthmatiques en médecine générale en France et en Italie. Enfin, nous avons étudié la place des fonctionnalités liées à la prescription médicamenteuse dans les logiciels médicaux en France. La revue de la littérature a montré que les déterminants du nombre de médicaments prescrits en médecine générale étaient souvent liés à l'existence d'une maladie chronique, aux caractéristiques sociodémographiques des patients (personnes âgées, femmes, faible statut socioéconomique et faible niveau d'éducation) et aux caractéristiques de travail du médecin tel que le nombre de consultations par jour. L'étude épidémiologique réalisée en médecine générale en France a montré qu'un médicament était plus fréquemment prescrit aux femmes (OR : 1,12 [1,04-1,20]) et aux individus âgés de plus de 60 ans (OR : 1,35 [1,20-1,53]) ou de moins de 15 ans (OR : 1,51 [1,29-1,78]. Les médecins recevant les visiteurs de l'industrie pharmaceutique étaient aussi plus susceptibles de prescrire un médicament (OR : 1,19 [1,01-1,41]). L'étude comparant l'Italie à la France a montré que les généralistes français prescrivaient plus d'anxiolytiques/hypnotiques (17.8% vs. 6.9%, p

Les facteurs qui influencent la prescription de médicaments nouveaux en médecine générale

Les facteurs qui influencent la prescription de médicaments nouveaux en médecine générale PDF Author: Anaïs Mauvais
Publisher:
ISBN:
Category :
Languages : fr
Pages : 156

Get Book Here

Book Description
La prescription de médicaments nouveaux est plus importante en France que dans d'autres pays européens. Peu d'études se sont intéressées à la prescription de médicaments nouveaux par les médecins généralistes français. L'objectif de notre étude est d'étudier les facteurs influençant la prescription de médicaments nouveaux, et les caractéristiques des médecins les plus forts prescripteurs d'innovations. Nous avons réalisé en 2009 une étude quantitative auprès d'un échantillon de médecins généralistes libéraux installés dans le Doubs, et avons analysé 101 réponses. Les médecins interrogés sont les récepteurs d'une information abondante et variée sur le médicament nouveau. La majorité de l'information provient de l'industrie pharmaceutique. Les visiteurs médicaux sont la source d'influence la plus souvent citée concernant le choix de prescrire un médicament nouveau (398 citations), devant l'avis des confrères spécialistes (302 citations), la formation médicale continue (170 citations), la presse gratuite (115 citations) et la presse sur abonnement (91 citations). Il existe un lien significatif entre le fait d'être un " plus fort prescripteur de médicaments nouveaux ", et le fait d'être un homme (94,9 % vs 85,1 % ; test de valeur 3,26), plus âgé que la moyenne (54,58 ans vs 52,31 ans ; test de valeur 3,14), installé en milieu rural (45,8 % vs 34,7 % ; test de valeur 2,77), recevant quatre visiteurs médicaux ou plus par semaine (86,4 % vs 63,4 % ; test de valeur 5,68), lecteur de la presse gratuite (78 % vs 59,4 % ; test de valeur 4,48), et participant aux formations médicales continues organisées par l'industrie (71,2 % vs 60,4 % ; test de valeur 2,61). Ces " plus forts prescripteurs " se considèrent bien informés sur le médicament nouveau (83,1 % vs 68,3 % ; test de valeur 3,75), ressentent un a priori positif sur l'innovation et mettent en avant leur pouvoir décisionnel personnel et leur esprit critique. Notre étude confirme les données issues de la bibliographie. Certains facteurs concourent à la surprescription de médicaments nouveaux observée en France : le manque de temps, l'absence d'apprentissage à la recherche d'informations, la surabondance de nouvelles spécialités commercialisées, la surabondance de l'information reçue, les conflits d'intérêt et le paiement à l'acte. Une réflexion sur ces obstacles permettrait de rendre " raisonnable " la surprescription de médicaments nouveaux en France.

Making Medicines Affordable

Making Medicines Affordable PDF Author: National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine
Publisher: National Academies Press
ISBN: 0309468086
Category : Medical
Languages : en
Pages : 235

Get Book Here

Book Description
Thanks to remarkable advances in modern health care attributable to science, engineering, and medicine, it is now possible to cure or manage illnesses that were long deemed untreatable. At the same time, however, the United States is facing the vexing challenge of a seemingly uncontrolled rise in the cost of health care. Total medical expenditures are rapidly approaching 20 percent of the gross domestic product and are crowding out other priorities of national importance. The use of increasingly expensive prescription drugs is a significant part of this problem, making the cost of biopharmaceuticals a serious national concern with broad political implications. Especially with the highly visible and very large price increases for prescription drugs that have occurred in recent years, finding a way to make prescription medicinesâ€"and health care at largeâ€"more affordable for everyone has become a socioeconomic imperative. Affordability is a complex function of factors, including not just the prices of the drugs themselves, but also the details of an individual's insurance coverage and the number of medical conditions that an individual or family confronts. Therefore, any solution to the affordability issue will require considering all of these factors together. The current high and increasing costs of prescription drugsâ€"coupled with the broader trends in overall health care costsâ€"is unsustainable to society as a whole. Making Medicines Affordable examines patient access to affordable and effective therapies, with emphasis on drug pricing, inflation in the cost of drugs, and insurance design. This report explores structural and policy factors influencing drug pricing, drug access programs, the emerging role of comparative effectiveness assessments in payment policies, changing finances of medical practice with regard to drug costs and reimbursement, and measures to prevent drug shortages and foster continued innovation in drug development. It makes recommendations for policy actions that could address drug price trends, improve patient access to affordable and effective treatments, and encourage innovations that address significant needs in health care.

MEDINFO 2019: Health and Wellbeing e-Networks for All

MEDINFO 2019: Health and Wellbeing e-Networks for All PDF Author: L. Ohno-Machado
Publisher: IOS Press
ISBN: 164368003X
Category : Medical
Languages : en
Pages : 2078

Get Book Here

Book Description
Combining and integrating cross-institutional data remains a challenge for both researchers and those involved in patient care. Patient-generated data can contribute precious information to healthcare professionals by enabling monitoring under normal life conditions and also helping patients play a more active role in their own care. This book presents the proceedings of MEDINFO 2019, the 17th World Congress on Medical and Health Informatics, held in Lyon, France, from 25 to 30 August 2019. The theme of this year’s conference was ‘Health and Wellbeing: E-Networks for All’, stressing the increasing importance of networks in healthcare on the one hand, and the patient-centered perspective on the other. Over 1100 manuscripts were submitted to the conference and, after a thorough review process by at least three reviewers and assessment by a scientific program committee member, 285 papers and 296 posters were accepted, together with 47 podium abstracts, 7 demonstrations, 45 panels, 21 workshops and 9 tutorials. All accepted paper and poster contributions are included in these proceedings. The papers are grouped under four thematic tracks: interpreting health and biomedical data, supporting care delivery, enabling precision medicine and public health, and the human element in medical informatics. The posters are divided into the same four groups. The book presents an overview of state-of-the-art informatics projects from multiple regions of the world; it will be of interest to anyone working in the field of medical informatics.

ACSM's Guidelines for Exercise Testing and Prescription

ACSM's Guidelines for Exercise Testing and Prescription PDF Author: American College of Sports Medicine
Publisher: Lippincott Williams & Wilkins
ISBN: 1609136055
Category : Medical
Languages : en
Pages : 480

Get Book Here

Book Description
The flagship title of the certification suite from the American College of Sports Medicine, ACSM's Guidelines for Exercise Testing and Prescription is a handbook that delivers scientifically based standards on exercise testing and prescription to the certification candidate, the professional, and the student. The 9th edition focuses on evidence-based recommendations that reflect the latest research and clinical information. This manual is an essential resource for any health/fitness and clinical exercise professional, physician, nurse, physician assistant, physical and occupational therapist, dietician, and health care administrator. This manual give succinct summaries of recommended procedures for exercise testing and exercise prescription in healthy and diseased patients.

To Err Is Human

To Err Is Human PDF Author: Institute of Medicine
Publisher: National Academies Press
ISBN: 0309068371
Category : Medical
Languages : en
Pages : 312

Get Book Here

Book Description
Experts estimate that as many as 98,000 people die in any given year from medical errors that occur in hospitals. That's more than die from motor vehicle accidents, breast cancer, or AIDSâ€"three causes that receive far more public attention. Indeed, more people die annually from medication errors than from workplace injuries. Add the financial cost to the human tragedy, and medical error easily rises to the top ranks of urgent, widespread public problems. To Err Is Human breaks the silence that has surrounded medical errors and their consequenceâ€"but not by pointing fingers at caring health care professionals who make honest mistakes. After all, to err is human. Instead, this book sets forth a national agendaâ€"with state and local implicationsâ€"for reducing medical errors and improving patient safety through the design of a safer health system. This volume reveals the often startling statistics of medical error and the disparity between the incidence of error and public perception of it, given many patients' expectations that the medical profession always performs perfectly. A careful examination is made of how the surrounding forces of legislation, regulation, and market activity influence the quality of care provided by health care organizations and then looks at their handling of medical mistakes. Using a detailed case study, the book reviews the current understanding of why these mistakes happen. A key theme is that legitimate liability concerns discourage reporting of errorsâ€"which begs the question, "How can we learn from our mistakes?" Balancing regulatory versus market-based initiatives and public versus private efforts, the Institute of Medicine presents wide-ranging recommendations for improving patient safety, in the areas of leadership, improved data collection and analysis, and development of effective systems at the level of direct patient care. To Err Is Human asserts that the problem is not bad people in health careâ€"it is that good people are working in bad systems that need to be made safer. Comprehensive and straightforward, this book offers a clear prescription for raising the level of patient safety in American health care. It also explains how patients themselves can influence the quality of care that they receive once they check into the hospital. This book will be vitally important to federal, state, and local health policy makers and regulators, health professional licensing officials, hospital administrators, medical educators and students, health caregivers, health journalists, patient advocatesâ€"as well as patients themselves. First in a series of publications from the Quality of Health Care in America, a project initiated by the Institute of Medicine

Current List of Medical Literature

Current List of Medical Literature PDF Author:
Publisher:
ISBN:
Category : Medicine
Languages : en
Pages : 712

Get Book Here

Book Description
Includes section, "Recent book acquisitions" (varies: Recent United States publications) formerly published separately by the U.S. Army Medical Library.